۳ دعای مشهور در ماه رجب از امام صادق (ع)
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۱۶۷۲۵
خبرگزاری تسنیم: ماه رجب در کنار ماه شعبان و رمضان یکی از ماههای پر خیر و برکت مسلمانان محسوب میشود. سالروز ولادت امام محمد باقر (ع) در ابتدای این روز و نیز از سوی دیگر ولادت امام علی (ع) در اواسط این ماه جلوهای دیگر به این ماه عظیمالشأن داده است. از دیگر سو در این ماه شریف و نورانی روزهایی با نام أیامالبیض (روشنایی) است که مراسم اعتکاف در این بازه زمانی در سرتاسر کشورهای اسلامی برگزار میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امام کاظم (ع) در روایتی در عظمت این ماه فرمود: «رجب ماه عظیمى است که خداوند حسنات را در آن دو چندان مىکند و گناهان را در آن محو مىکند و کسى که یک روز از رجب را روزه بدارد، آتش دوزخ به اندازه طى کردن یک سال راه از او دور مىشود و کسى که سه روز روزه بدارد بهشت بر او واجب مىشود؛ رَجَبٌ شَهْرٌ عَظِیمٌ یُضَاعِفُ اللَّهُ فِیهِ الْحَسَنَاتِ وَ یَمْحُو فِیهِ السَّیِّئَاتِ مَنْ صَامَ یَوْماً مِنْ رَجَبٍ تَبَاعَدَتْ عَنْهُ النَّارُ مَسِیرَةَ سَنَةٍ وَ مَنْ صَامَ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ». (من لا یحضره الفقیه، ج۲، ص. ۹۲)
در این راستا اهلبیت عصمت و طهارت (ع) اهتمام فراوانی بر دعا و مناجات به درگاه خداوند در این ماه داشتند و نیز برای اتصال بیشتر شیعیان خویش به معنویت این ماه ادعیه و مناجاتهایی به ایشان آموختند که در ادامه به سه نمونه از ادعیه مشهور ماه شریف رجب اشاره میشود:
۱. راوی میگوید به امام صادق (ع) گفتم جانم به فدایت به من دعایی در ماه رجب بیاموز تا خداوند به واسطه آن به من خیر و منفعت برساند. امام (ع) فرمود: این را بنویس. بسمالله الرحمن الرحیم و بگو در هر صبح و شب از ماه رجب و نیز در تعقیب نمازهای یومیه:
یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ
اى آن که هر خیرى را از او امید دارم و از خشمش در هر شرّى ایمنى جویم
یا مَنْ یُعْطِى الْکَثیرَ بِالْقَلیلِ
اى آن که در برابر عبادت اندک مزد بسیار عطا میکند
یا مَنْ یُعْطى مَنْ سَئَلَهُ
اى آن که به هرکه از او بخواهد میبخشد
یا مَنْ یُعْطى مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً
اى آن که به هر که از او نخواهد و او را نشناسد نیز میبخشد، عطایش از روى مهربانى و رحمت است
اَعْطِنى بِمَسْئَلَتى اِیَّاکَ جَمیعَ خَیْرِ الدُّنْیا وَ جَمیعَ خَیْرِ الْأخِرَةِ
با درخواستم از تو همه خیر دنیا و خیر آخرت را به من عنایت کن
وَ اصْرِفْ عَنّى بِمَسْئَلَتى اِیّاکَ جَمیعَ شَرِّ الدُّنْیا وَ شَرِّ الْأخِرَةِ
و با درخواستم از تو همه شره دنیا و شره آخرت را بازگردان
فَاِنَّهُ غَیْرُ مَنْقُوصٍ مااَعْطَیْتَ.
زیرا آنچه را تو عطا کردى کاستى ندارد
وَ زِدْنى مِنْ فَضْلِکَ یا کَریمُ؛ و از احسانت بر من بیفزاى اى کریم.
راوى میگوید: پس حضرت امام صادق (ع) محاسن شریف خود را با انگشتان دست چپ خود گرفت و این دعا را به حال التجا و تضرّع به حرکت دادن انگشت سبّابه دست راست خواند و بعد گفت:
«یاذَا الْجَلالِ وَ الْاِکْرامِ، یا ذَاالنَّعْمآءِ وَ الْجُودِ، یا ذَا الْمَنِّ وَ الطَّوْلِ، حَرِّمْ شَیْبَتى عَلَى النَّارِ»
اى داراى بزرگى و بزرگوارى، اى داراى بخشش و جود، اى داراى عطا و کرم، محاسنم را بر آتش دوزخ حرام کن.
منبع: إقبال الأعمال (ط - القدیمة) ابن طاووس، ج۲، ص. ۶۴۴
=====================
۲. شیخ در کتاب «مصباح» از معلّى بن خنیس از امام صادق (ع) روایت کرده: در ماه رجب این دعا را بخوان:
اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ صَبْرَ الشَّاکِرِینَ لَکَ وَ عَمَلَ الْخَائِفِینَ مِنْکَ وَ یَقِینَ الْعَابِدِینَ لَکَ
دایا شکیبایی شاکرانت و کردار ترسیدگانت و باور عبادتکنندگانت را از تو میخواهم.
اللَّهُمَّ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ وَ أَنَا عَبْدُکَ الْبَائِسُ الْفَقِیرُ أَنْتَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ وَ أَنَا الْعَبْدُ الذَّلِیلُ
خدایا تو برتر و بزرگی و من بنده بینوا و تهیدستم، تو بی نیاز و ستودهای و من بنده خوارم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ امْنُنْ بِغِنَاکَ عَلَى فَقْرِی وَ بِحِلْمِکَ عَلَى جَهْلِی وَ بِقُوَّتِکَ عَلَى ضَعْفِی یَا قَوِیُّ یَا عَزِیزُ
خدایا بر محمّد و خاندانش درود فرست و عطای این خواستهها را بر من منت بگذار به توانگریات بر تهیدستیام و به بردباریات بر نادانیام، به توانت بر ناتوانیام،ای عزیز
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْأَوْصِیَاءِ الْمَرْضِیِّینَ وَ اکْفِنِی مَا أَهَمَّنِی مِنْ أَمْرِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ
خدایا بر محمّد و خاندانش آن جانشینان پسندیده درود فرست و مرا از کارهای دنیا و آخرت نسبت به چیزی که بیتابم کرده کفایت کن،ای مهربانترین مهربانان.
مؤلف گوید: سیّد ابن طاووس هم این دعا را در کتاب «اقبال» نقل کرده و از نقل او پیداست که این دعا از جامعترین دعاهاست و در تمام اوقات مى توان آن را خواند.
منبع: مصباح المتهجد و سلاح المتعبد شیخ طوسی، ج۲، ص. ۸۰۲
=====================
۳ ـ. ابی معشر میگوید امام صادق (ع) هنگامی که ماه رجب میرسید، هر روز این دعا را میخواند:
خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَیْرِکَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلا لَکَ وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلا بِکَ
آنان که بر غیر تو بار یافتند ناامید گشتند و آنان که به کاری جز توجه به تو پرداختند زیانکار شدند، و آنان که به درگاه غیر تو وارد شدند به تباهی رسیدند
وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَکَ بَابُکَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِینَ
و سودجویان دچار قحطی شدند، مگر آنان که از فضل تو سود جستند، درِ رحمتت به روی مشتاقان باز است
وَ خَیْرُکَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِینَ وَ فَضْلُکَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِینَ وَ نَیْلُکَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِینَ وَ رِزْقُکَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاکَ
خیرت به خواهندگان عطا شده، احسانت برای نیازمندان گواراست و عطایت برای آرزومندان آماده است و روزیات حتی برای روگردانان از فرمانت گسترده است
وَ حِلْمُکَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاکَ عَادَتُکَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِیئِینَ وَ سَبِیلُکَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْمُعْتَدِینَ
و بردباریات کسانی را که به دشمنیات برخاسته اند نیز شامل است، شیوه ات به بدکاران احسان و روشت زندگی بخشیدن به متجاوزان است
اللَّهُمَّ فَاهْدِنِی هُدَى الْمُهْتَدِینَ وَ ارْزُقْنِی اجْتِهَادَ الْمُجْتَهِدِینَ
خدایا مرا به راه رهیافتگان بدار و تلاش تلاشگران را روزیام فرما
وَ لا تَجْعَلْنِی مِنَ الْغَافِلِینَ الْمُبْعَدِینَ وَ اغْفِرْ لِی یَوْمَ الدِّینِ
و مرا از بی خبران دورشده قرار مده و روز جزا آمرزشت را نصیبم کن.
منبع: إقبال الأعمال (ط - القدیمة) ابن طاووس، ج۲، ص. ۶۴۳
منبع: فردا
کلیدواژه: امام صادق ماه رجب مراسم اعتکاف
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۱۶۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اندیشه امام در عملیات وعده صادق نمود پیدا کرد
ایسنا/خراسان رضوی امام جمعه مشهد گفت: امام اندیشهای را نهادینه کرد که در اراده انقلاب، دفاع مقدس و اکنون عملیات وعده صادق نمود پیدا میکند.
آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز هفتم اردیبهشت در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته مشهد در حرم مطهر رضوی(ع)، با اشاره به ابعاد فرهنگی و دستاوردهای گسترده عملیات وعده صادق، اظهارکرد: این روزها نقل هر محفل و مجلسی، صحبت پیرامون دستاوردها و پیامدهای عملیات وعده صادق است و عمدتاً این مورد توجه قرار میگیرد که چقدر از این موشکها به هدف نشسته و چند درصد رهگیری شده، اما مهمتر از همه، اراده قوی و مقتدرانه نیروهای مسلح ایران بود که اسرائیل را ذلیل کرد، هیمنه آن را درهم شکست و قلب مسلمانانی که حکام آنها افراد دستنشانده، سرسپرده و بیلیاقت وابسته به جهان استکبار بودند را شاد کرد.
وی افزود: تمجیدی که از این عملیات در سطح عالم صورت گرفت، نسبت به ملتی بود که ۴۵ سال است در معرض تهاجمات و تحریمهای پیوسته دشمن هستند، اما نه تنها عقب ننشستهاند، بلکه امروز در این منطقه پربلا میدانداری میکنند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت حفظ فرهنگ انقلابی در اقشار مختلف مردم و به خصوص جوانان، خاطرنشان کرد: آن چیزی که نسل جوان ما باید درباره آن بیندیشد و ابعاد و سرمنشأ آن را دنبال کند، همین روحیه و فرهنگ انقلابی است. شما که شاهد این قهرمانی و قدرت هستید، امروز آن را لمس میکنید اما پیش از اینها، در دفاع مقدس بود که جهان درک کرد ایرانیها هرگز در فتحالمبین و خیبر عقبنشینی نمیکنند.
علمالهدی ادامه داد: یک عده افراد کوتهفکر بودند که از همان روزهای اول به امام(ره) میگفتند شما با چه قدرتی میخواهید به مصاف شاهی بروید که دنیا پشت سر اوست. اما هدف برآورده شد، مردم آمدند، این نهضت را به سرانجام رساندند و با سینه خشک به مصاف گلوله داغ رفتند تا کربلایی که شنیدهایم، یکبار دیگر در خیابانهای مشهد، تهران، تبریز، قم و اصفهان تکرار شود. امام اندیشهای را نهادینه کرد که در اراده انقلاب، دفاع مقدس و اکنون عملیات وعده صادق نمود پیدا میکند.
نیازمند تجدید حیات فرهنگی هستیم
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امروز این نگرانی وجود دارد که نکند فرهنگ انقلابیگری در جامعه و به خصوص نسل جوان توسط دشمن براندازی شود. وقتی بینشهای انقلابی رو به ضعف بگذارد و چشمها متوجه زرق و برق جریانهای مادی باشد، بدیهی است که این فرهنگ تضعیف شود و آن زمان است که آن اراده قوی رو به ضعف خواهد گذاشت.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی امام جمعه مشهد، وی تأکید کرد: ما به یک تحول و تجدید حیات فرهنگی نیاز داریم تا نسل آینده بتواند در بستری از جهتگیریهای انقلابی ملت رشد کند. این تحول هم باید از ناحیه ملت و دولت به صورت همزمان باشد؛ ملتی که فراتر از فرهنگ مشتریمداری در میدان باشد و دولتی که مافوق یک ناصح مشفق، برای صیانت از فرهنگ هزینه بدهد.
علمالهدی گفت: اینکه شما بنده را ببینید و بابت حضور بانوان بدحجاب در بافت پیرامون حرم گلایه کنید، این همان منطق مشتریمداری است. عزیز من، فقط به گفتن ما نیست، بلکه مردم و به خصوص جوانان متدین ما باید خودشان میدانداری کنند. از سوی دیگر، حکومت هم باید فراتر از یک ناصح مشفق، در میدان باشد و هزینههای اجرای فرهنگ را بپردازد، چون صیانت از فرهنگ، هزینه دارد. نمیشود ما در سازمان برنامه و بودجه بنشینیم برای همه چیز کشور برنامهریزی کنیم و بعد دست آخر ببینیم چقدر پول باقی ماند و همان خرج فرهنگ شود.
امام جمعه مشهد اضافه کرد: اگر مردم بخواهند یک گوشه بنشینند، تماشاچی باشند و بگویند آقای خطیب نماز جمعه، آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن، اینطور نمیشود، زیرا جهتگیری انقلاب در جامعه ما با میدانداری مردم محقق میشود.
وی با اشاره به آیه ۱۱۲ سوره مبارکه هود، ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَکَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» یعنی اگر شما در جریان استقامت خود، یک اراده قوی در مردم ایجاد کردید اما پاسدار آن نبودید، این طغیان در برابر نعمتی است که خداوند بینا به شما عنایت کرده و در درگاه پروردگار حساب و کتاب خواهد شد. کسانی که در بعضی حرکتها و جریانهای مردمی، مدعی توسعه فرهنگ دینی هستند، باید بیایند جامعه دینی را توسعه دهند. این همان تحولی است که هم بر پایه دستگاههای حکومتی و هم مبتنی بر اراده مردمی، میتواند منجر به اقتدار مضاعف ملت در عرصههای مختلف شود.
انتهای پیام