Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هفتمین ماه از سال هجری قمری «رجب» نام دارد که نباید فضیلت آن را به فراموشی سپرد، زیرا در میان ماه‌های دوازده گانه تنها و بدون ائتلاف با ماه‌های دیگر از حرمت و قداست برخوردار است، در واقع چهار ماه در قرآن کریم با تعبیر «حرام» یعنی برخوردار از حرمت یاد شده است که یکی از آن‌ها ماه رجب است و در آن قتال و کشتار حرام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در باب فضیلت ماه رجب بسیار سخن گفته شده و احادیث و روایات زیادی در این باره به دست ما رسیده است. روزه گرفتن در این ماه مستحب و ثواب ویژه دارد برای هر کدام از روز‌ها و شب‌های این ماه نیز اعمال مخصوصی ذکر شده است.

اما یکی از اعمال مستحبی که ماه رجب المرجب ذکر شده دعای مخصوص این ماه یعنی «یا من ارجوه لکل خیر و آمن سخطه عند کل شر، یا من یعطی الکثیر بالقلیل، یا من یعطی من سئله ...» برگرفته از روایتی از امام صادق علیه السلام است که شخصی به خدمت ایشان رسید و عرض کرد: برای ماه رجب به من دعایی یاد بدهید که خداوند متعال مرا به آن نفع ببخشد. امام فرمودند: این دعا را «یا من ارجوه لکل خیر» هر روز از ماه رجب بعد از نماز‌های یومیه بخوان.

درباره این دعا نیز شرح و تفاسیر مختلفی توسط علما و مفسران نوشته شده است که در ادامه شرح کوتاه حجت الاسلام سید محمد انجوی نژاد بر دعای ماه رجب را که به زبانی ساده بیان شده است، می‌خوانید:

«یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ» یعنی وقتی به ماه رجب می‌رسیم، از لحظه شروع ماه رجب دیگر توقعمان از خداوند تبارک و تعالی فقط و فقط خیر است.

«وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ» و ایمن هم به شما می‌دهد.

چند نکته در اینجا داریم:

۱- چه کسانی در این ماه امیدوار باشند؟

۲- «و آمن سخطه» به چه معناست؟ یعنی در این ماه خداوند تبارک و تعالی بساط سخط – بساط غضب - را کلاً تعطیل می‌کند. پس چه قدر فرصت عجیبی است. بعضی وقت‌ها بعضی فرصت‌هایی که در ماه رجب هست، در خیلی از شب‌های مهم سال هم نیست. پس باید قدر بدانیم این فرصت ارزشمند را.

«یا مَنْ یُعْطِى الْکَثیرَ بِالْقَلیلِ» خداوند تبارک و تعالی همیشه این طور پاداش و جواب کار خوب را می‌دهد، یعنی شما کاه که می‌برید، کوه به جایش می‌دهد. این خدا خدایی است که وقتی خیلی کم هم می‌بریم، خیلی زیاد عکس العمل نشان می‌دهد. تا جایی که بعضی وقت‌ها احساس می‌کنیم که آیا واقعا با من است؟!

«یا مَنْ یُعْطى مَنْ سَئَلَهُ» در این ماه خداوند تبارک و تعالی هر کس را که صدایش بزند، جواب می‌دهد.

«یا مَنْ یُعْطى مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ» اگر شما بدانید در ماه رجب قرار دارید و ماه رجب با ماه‌های دیگر فرق می‌کند، اما فراموش کنید که دعا کنید، خداوند تبارک و تعالی یک چیزی در این ماه به شما می‌دهد.

«و من لم یعرفه» دامنه را باز می‌کند؛ حتی کسانی که خدا را نمی‌شناسند، در ماه رجب بهره‌ای می‌برند.

پس سه طبقه شد:

۱- «مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ» کسانی که خدا را نمی‌شناسند، این‌ها طبقه‌ای هستند که از رحمت عمومی ماه رجب بهره می‌برند.

۲- «مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ» کسانی که از طبقه خصوصی ماه رجب هم بهره می‌برند. می‌داند ماه رجب است، ولی حواسش نبوده و صدا نزده است.

۳- «مَنْ سَئَلَهُ» خاص الخاص هستند. کسانی هستند که، چون خدا را در ماه رجب صدا می‌زنند، این صدا زدنشان باعث می‌شود خداوند به صورت خاص نگاه کند. یکی از برترین صدا‌ها هم در این شعر آمده است: «ماه رجب و ماه نزول برکات است پیوسته سرود رجبیون صلوات است». کلاس دعا کردن در ماه رجب نسبت به ماه‌های دیگر فرق می‌کند. اگر وقتی شما بدانی که ماه رجب است و بدانی با ماه‌های دیگر فرق می‌کند، اما دعا کردن را فراموش کنی، خداوند تبارک و تعالی یک چیزی در این ماه به تو می‌دهد.

«اَعْطِنى بِمَسْئَلَتى اِیّاکَ» حالا که خودت در را باز گذاشتی و دستور العمل دادی که: ملائکه من در ماه رجب باز است و هیچ مانعی نیست، یعنی رسماً خدا ابلاغ داده در‌های ماه رجب باز است و هیچ کس ممنوع الورود نیست و تا در‌ها باز است وارد شوید و بهره ببرید. حالا بگو ببینم بنده من چه می‌خواهی؟

«جَمیعَ خَیْرِ الدُّنْیا وَ جَمیعَ خَیْرِ الاْخِرَةِ» هر چه خوبی در دنیاست و هر چی خوبی در آخرت است در این ماه، من از تو می‌خواهم. شما بروید در کل دعا‌های ماه رمضان حتی دعای شب قدر بگردید، این جمله را پیدا نمی‌کنید. ماه رمضان خیلی خوب است، اما ماه رجب ماه زرنگ‌هاست. چون زرنگ‌ها کمتر هستند و مشتری ماه رجب هم کمتر است.

در ادامه دعای ماه رجب دو قبضه در خواست و دعای دیگر هم می‌خواهیم و این نهایت بنده نوازی است.

«وَاصْرِفْ عَنّى بِمَسْئَلَتى اِیّاکَ جَمیعَ شَرِّ الدُّنْیا وَ شَرِّ الاْخِرَةِ» من نبینم مشکلات دنیا و آخرت. «صرف» یعنی روی برگردانم و هیچ کدام از مشکلات دنیا و آخرت را نبینم. چرا؟ «تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً»، چون خودت گفتی این ماه، ماه منت گذاشتن، نرم گرفتن، آرام بودن، چشم پوشی کردن، گذشتن، بخشیدن خروار به دینار، بخشیدن کوه به کاه است.

«فَاِنَّهُ غَیْرُ مَنْقُوصٍ ما اَعْطَیْتَ وَ زِدْنى مِنْ فَضْلِکَ یا کَریمُ» برای این که از در خانه تو اگر همه چیز را به من بدهی، سر سوزنی کم نمی‌شود. ما بنده‌ها اگه در خانه کریم‌ترین کریمان هم برویم، اگر فقط یک ریال به ما کمک کند یک ریال از اموالش کم می‌شود. اما در خانه تو که می‌آییم، هیچ چیز کم نمی‌شود.

پس این ماه فرصت اعطا و بخشش‌های مطلق است، با خیال راحت بگوییم: آمدیم غرق در گناهیم، دست خالی هستیم، امیدمان این است که اولاً تمام گناهانمان را پاک می‌کنی، ثانیاً همه چیز هم می‌دهی؛ لذا خیلی قدر ماه رجب را بدانیم و بخوانیم:

یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ؛ اى که براى هر خیرى به او امید دارم.
وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ؛ و از خشمش در هر شرى ایمنى جویم
یا مَنْ یُعْطِى الْکَثیرَ بِالْقَلیلِ؛ اى که مى‌دهد (عطاى) بسیار در برابر (طاعت) اندک
یا مَنْ یُعْطى مَنْ سَئَلَهُ؛ اى که عطا کنى به هر که از تو خواهد.
یا مَنْ یُعْطى مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ؛ اى که عطا کنى به کسى که از تو نخواهد.
وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ؛ و نه تو را بشناسد.
تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً؛ از روى نعمت بخشى و مهرورزى
اَعْطِنى بِمَسْئَلَتى اِیّاکَ؛ عطا کن به من به خاطر درخواستى که از تو کردم
جَمیعَ خَیْرِ الدُّنْیا وَ جَمیعَ خَیْرِ الاْخِرَةِ؛ همه خوبى دنیا و همه خوبى و خیر آخرت را
وَاصْرِفْ عَنّى بِمَسْئَلَتى؛ و بگردان از من به خاطر همان درخواستى که از تو کردم
اِیّاکَ جَمیعَ شَرِّ الدُّنْیا وَ شَرِّ الاْخِرَةِ؛ همه شر دنیا و شر آخرت را
فَاِنَّهُ غَیْرُ مَنْقُوصٍ ما اَعْطَیْتَ؛ زیرا آنچه تو دهى چیزى کم ندارد (یا کم نیاید)
وَ زِدْنى مِنْ فَضْلِکَ یا کَریمُ؛ و بیفزا بر من از فضلت اى بزرگوار
یا ذَاالْجَلالِ وَالاِْکْرامِ؛ اى صاحب جلالت و بزرگوارى
یا ذَاالنَّعْماَّءِ وَالْجُودِ؛ اى صاحب نعمت و جود
یا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ حَرِّمْ شَیْبَتى عَلَى النّارِ؛ اى صاحب بخشش و عطا حرام کن محاسنم را بر آتش دوزخ».

منبع: جی پلاس

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ماه رجب تفسیر دعا خداوند تبارک و تعالی ماه های دیگر ى ب م س ئ ل تى ماه رجب ماه رجب ی ع طى م ن الا خ ر ة

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۹۷۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی درمورد عظمت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه بیان کرد: مهم‏ترین نشانه عظمت معنوى و مقامات باطنى حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه، برابرى فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار، با فضیلت زیارت سیّد الشهدا است.

شیخ المحدّثین، صدوق؛ از محمّد بن یحیى عطّار - که یکى از اهالى رى است - این‌گونه نقل کرده است که خدمت امام هادى علیه السلام رسیدم. ایشان فرمودند: «کجا بودى؟».

گفتم: حسین بن على علیه السلام را زیارت کردم. امام هادى علیه السلام فرمودند:

«أما إنَّک لَوزُرتَ قَبرَ عَبدِ العَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِىٍّ.» «بدان که اگر قبر عبد العظیم را در شهر خودتان زیارت کنى، مانند کسى هستى که حسین بن على را زیارت کرده باشد.»

معنای برابرى زیارت حضرت عبد العظیم حسنی (ع) با زیارت حرم حضرت سید الشهدا (ع)

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مسئله این است که آیا بر اساس حدیثِ یاد شده، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه به طور مطلق مى‏تواند جایگزین زیارت امام حسین علیه السلام شود و یا در شرایط خاصى، از چنین فضیلتى برخوردار است؟ 

بى‏‌تردید، مقصود امام هادى علیه السلام در حدیث یاد شده، این نیست که از فضایل زیارت امام حسین علیه السلام بکاهند و یا در بیان فضیلت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه مبالغه نمایند.

بنابراین، در پاسخ به سؤالى که مطرح شد، مى‏توان گفت: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه و امام حسین علیه السلام مقید است به فضاى سیاسى ویژه‏اى که پیروان اهل بیت علیه السلام در آن مقطع تاریخى زندگى مى‏کردند. زیرا زمانى بود که اختناق شدیدى جهان اسلام را فرا گرفته بود و جامعه تشیّع در دوران زمامدارى افرادى مانند: متوکّل، مُعتَز و معتمد عباسى، سخت‏ترین دوران‏هاى تاریخىِ خود را سپرى مى‏‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی گفت: در چنین شرایطى، امام هادى علیه السلام به منظور پیشگیرى از خطرهایى که از طرف حکومت‏هاى وقت، شیعیان را تهدید مى‏کرد، فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام را با زیارت امام حسین علیه السلام برابر دانسته اند. به تعبیرى روشن‏تر، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام براى کسانى که آمادگى خطرپذیرى براى زیارت امام حسین علیه السلام را داشته باشند، پاداشى معادل زیارت آن حضرت علیه‌السلام را دارد و حرم حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام شعبه‏اى از حرم سید الشهدا علیه السلام است و این خود، فضیلتى بزرگ و حاکى از جایگاه بلند حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه نزد اهل بیت علیه السلام و عظمت معنوى ایشان است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه با زیارت سید و سالار شهیدان علیه السلام هر چند در شرایط ویژه، بى‏تردید بدون حکمت نیست و شاید نتوان به حکمت آن پى برد؛ لیکن راز و رمز این فضیلت بزرگ را باید در شخصیت علمى، عملى و جهادى آن بزرگوار، جستجو کرد.

در میان امامزادگان، شخصیت‏هاى بزرگى وجود دارند؛ امّا در باره هیچ یک از آنها نقل نشده و حداقل به ما نرسیده است که زیارتش با زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام برابرى کند.

عرضه دین بر امام هادی علیه‌السلام 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی اظهار کرد: این احادیث بیانگر عظمت والای حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه است ولی نکته‌ای که در زندگی ایشان بسیار جای تأمل و دقت نظر دارد این است که روزی این «امام زاده مجتهد محدث کبیر» به محضر امام هادى علیه وآله رسید. 

وقتى نگاه ایشان افتاد، فرمودنذ: «مَرحَباً بِکَ یا أبَا القاسِمِ! أنتَ وَلِیُّنا حَقّاً» «خوش آمدى، اى ابوالقاسم! تو حقیقتاً دوست ما هستى».

گفتم: اى پسر رسول خدا! مایلم دینم را به شما عرضه کنم، اگر مورد پسند بود، بر آن ثابت باشم تا خداوند عزوجل را ملاقات کنم.

امام علیه السلام فرمودند: «اى ابو القاسم، عرضه کن»؛ و بعد حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام همچون طفلی که به مکتب رفته باشند به محضر امام علیه السلام نشستند و به عقاید خویش درباره اصول و فروع دین پرداختند. 

گفتارش که تمام شد. در این هنگام، امام هادى علیه السلام فرمودند «اى ابوالقاسم! به خدا سوگند، این [عقاید]، دین خداست که آن را براى بندگانش برگزیده است. پس بر آن، ثابت قدم باشید.

خداوند، تو را بر عقیده ثابت در زندگى دنیا و آخرت پایدار بدارند!». 

به کارشناس دینی مراجعه کنیم

این کارشناس مذهبی یادآور شد: ‏ این کار یعنى مراجعه به کارشناسان دین که ریشه قرآنى دارد. 

خداوند متعال در دو آیه، مردم را به آنان ارجاع فرموده اند: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛» «اگر نمى‏دانید، از آگاهان بپرسید.»

حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه از نظر علمى، یکى از بزرگ‏ترین محدّثان و فقها بوده و از نظر سنّى، تقریباً دو برابر امام هادی علیه‌السلام سن داشته اند. اما می‌خواهند به ما بیاموزند که‌ای انسان به علم خود و به اصطلاح، به چند کلمه مغرور نشو. لذا، شایسته است وقتى انسان دیندار به محضر دین‏شناس بالاتر از خود مى‏رسد، براى تأیید و یا تکمیل معارف دینى خود اقدام نماید.

این بهره‏‌گیرى از نظریه کارشناسان دینى، زمینه‏ساز ثبات و پایدارى انسان در دیندارى است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی
  • ساختار امنیتی اوراسیا: از ایده تا عمل
  • صدور حکم بمبگذار میدان تقسیم استانبول
  • برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • روستای رقه میزبان بارش رحمت الهی شد + فیلم
  • وضعیت «نارنجی» هوا در خرمشهر
  • بازدید استاندار خوزستان از هلدینگ کشاورزی در دزفول
  • افزایش ۳۵ درصدی بارگیری راه آهن لرستان در نخستین ماه سال
  • دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟